Defekt pneumatiky patrí medzi najčastejšie poruchy, s ktorými sa vodiči stretávajú. Našťastie existuje viacero spôsobov, ako poškodenú pneumatiku opraviť. Treba však podotknúť, že nie každé poškodenie je možné opraviť a pri nesprávnom postupe môže byť jazda na opravenej pneumatike nebezpečná.
Sada na opravu pneumatík
Najjednoduchším riešením pri drobnom defekte je použitie opravnej sady. Tieto sady, ktoré často nahrádzajú rezervné koleso, obsahujú kompresor a tesniace médium. Po vstreknutí média do pneumatiky cez ventil sa defekt dočasne utesní a kompresorom sa pneumatika dohustí. Toto riešenie je však len provizórne a umožňuje dojazd do najbližšieho servisu. Maximálna odporúčaná rýchlosť je nižšia ako v prípade, keď používate snehové reťaze. Ide o rýchlosť 80 km/h a vzdialenosť by nemala presiahnuť 80 kilometrov.
Opravy pneumatík v servise
Profesionálna oprava pneumatiky v pneuservise začína dôkladnou kontrolou poškodenia. Technik najprv zistí, či sa dá pneumatiky opraviť. Defekty v oblasti bočnice pneumatiky nie je možné opraviť, rovnako ako poškodenia väčšie než 6 mm v priemere. S opravou pneumatík nemôžete rátať ani pri poškodení vnútornej štruktúry pneumatiky. Testy pneumatík potvrdili riziko jazdy s vnútorným poškodením.
Dve metódy opravy pneumatík
Pri opraviteľnom poškodení sa používajú dve hlavné metódy opravy. Prvou je oprava pomocou knôtu (hríbika), ktorý sa zavedie do miesta prepichnutia zvonku. Táto metóda je rýchla, ale nie je vhodná pre všetky typy poškodení. Druhou, spoľahlivejšou metódou, je oprava záplatou z vnútornej strany pneumatiky. Pri tejto metóde sa pneumatika musí demontovať z disku.
Postup pri oprave záplatou zahŕňa niekoľko krokov. Najprv sa miesto poškodenia dôkladne očistí a zdrsní. Následne sa aplikuje špeciálne lepidlo a vulkanizačná záplata. Celý spoj sa vulkanizuje za tepla alebo za studena, čím sa vytvorí pevné spojenie. Táto metóda je považovaná za najprofesionálnejšie riešenie a pri správnom vykonaní zaručuje dlhodobú spoľahlivosť. Takto opravené letné alebo zimné pneumatiky by mali slúžiť ešte niekoľko sezón.
V prípade väčších poškodení sa niekedy využíva kombinácia knôtu a záplaty. Knôt vyplní otvor a záplata z vnútornej strany zabezpečí dokonalé utesnenie. Táto metóda je časovo náročnejšia, ale poskytuje najspoľahlivejšie riešenie.
Špeciálne opravy pneumatík
Existujú aj špeciálne prípady ako napríklad oprava pneumatík na nákladných vozidlách či poľnohospodárskej technike. U týchto vozidiel sa často využívajú robustnejšie záplaty a špeciálne vulkanizačné postupy vzhľadom na väčšie zaťaženie pneumatík.
Je dôležité pamätať, že nie každá oprava je trvalým riešením. Pri vážnejších poškodeniach je bezpečnejšie pneumatiku vymeniť. Rovnako by sa mali vymeniť pneumatiky, ktoré boli opakovane opravované. Kvalitná oprava by mala byť vykonaná certifikovaným pneuservisom, ktorý poskytuje záruku na vykonanú prácu.