Prelom v oblasti stravovania? Toto je trend intermittent fasting

0
65
Prelom v oblasti stravovania? Toto je trend intermittent fasting
Prelom v oblasti stravovania? Toto je trend intermittent fasting

Určite ste sa už zamýšľali nad tým ako jesť prakticky všetko a zhodiť váhu. A ideálne, keby ste popri tom nemuseli chodiť do posilňovne a športovať. Znie to ako utópia, ako otázka, ktorá nemá riešenie, ale v tomto prípade je opak pravdou. Počuli ste už o trende menom interrmittent fasting, v slovenskom preklade prerušované stravovanie? Jedná sa o vedecky podloženú metódu, ktorá je stále pomerne vo svojich začiatkoch. My vám ju teraz ideme predstaviť. 

Diéty, náročné tréningy, vynechávanie jednotlivých druhov potravín alebo delená strava či rôzne iné typy a triky. V jednoduchosti, keď budete chodiť cvičiť, veľa športovať a budete si strážiť kalorický príjem a výdaj, nebudete mať problém. Váha pôjde dole, budete sa cítiť zdravo a budete aj v dobrej kondícii, pričom nemusíte si až toľko dávať pozor na to, čo jete i keď samozrejme, cukry z ovocia sú pre vás lepšie ako cukry zo sladkostí. Každopádne, dodržiavať podobný životný štýl rozhodne nie je jednoduché, pretože ľudia majú prácu, majú školu, majú nabitý program a voľného času nie je toľko, ako by ste si mohli priať.

Preto ľudia hľadajú riešenia. Jedným z nich by mohla byť metóda nazvaná intermittent fasting, alebo ak chcete po slovensky, prerušované stravovanie. Podstatou je rozdelenie dňa do etáp, konkrétne do dvoch. A to spôsobom, že 16 hodín nejete a 8 hodín jete. Skrátka, v praxi to znamená, že konzumujete potraviny iba počas jednej tretiny celého dňa. Keď si predstavíte, že reálne spíte denne približne 8 hodín, tak pôvodných 16 hodín pôstu sa nezdá byť taká nezdolateľná prekážka. Ako je to ideálne navoliť? Optimálne je vynechať doobedné jedenie, a teda raňajky a desiatu, prípadne brunch. Skrátka, vstanete, dáte si vodu alebo kávu, prípadne čaj, i keď je najlepšie doobeda piť len čistú vodu. Prečistí sa vám organizmus, budete paradoxne cítiť, že máte viac energie a samozrejme uvidíte úbytok na váhe.

Predstavte si, že budete jesť v intervale 12:00 – 20:00. A medzi 20:00 a 12:00 jesť nebudete a budete piť vodu a maximálne čiernu kávu. Neznie to ako neriešiteľná výzva, všakže? A potom je to už len na vás. Samozrejme, aj v spomínanom čase treba jesť rozumne a nie jesť vkuse. Ideálne je si dať výdatný obed, ktorý obsahuje mäso, zeleninu a podobne, potom nejaké ovocie a pokojne aj guilty pleasure v podobe niečoho sladkého alebo pohára sladeného nápoja či ochutenej kávy.

Vidieť to môžete aj v profesionálnom športe. To je priam ideálny príklad. Hráči, na ktorých ľudí robia športové tipy, ako napríklad futbalisti z anglickej Premier League, tiež sčasti túto metódu dodržiavajú. Predovšetkým, keď hrajú zápas v sobotu alebo v nedeľu o 12:30. Doobeda toho veľa nezjedia, respektíve nič, potom dve hodiny zápas a všetko okolo neho a výdatne sa najedia až potom. Vidieť to môžeme aj hviezdach Chelsea, Manchestru United, Manchestru City či Liverpoolu. Samozrejme, neplatí to v 100 percentách prípadov, ale dobré vidieť, že aj najlepší veria prerušovanému stravovaniu. Je jasný dôkaz o tom, že hráči, ktorí dbajú o svoje stravovanie, ako napríklad Lionel Messi, Cristiano Ronaldo či Romelu Lukaku alebo Robert Lewandowski, dosahujú lepšie výsledky a ich šance na to, že rozhodnú zápasy, sú väčšie. Čo hráči odrú v súkromí, to sa pretaví do ich profesiálneho života.

Ono, čím čistejšie budete jesť a zdravšie v danom intervale, tým lepšie to pre vás bude a aj vaše výsledky budú lepšie. Je reálne zredukovať váhu za pol roka o približne desať percent. A budete sa cítiť zdravý, pričom toto nie je výmysel znudených ľudí, ale jedná sa o vedecky podporenú metódu. Je viacero štúdií, ktoré podporujú tieto tvrdenia. Ak ste unavení z cvičenia a diét, možno je to alternatíva práve pre vás.