Máte už letné pneumatiky, no zima ešte nepovedala zbohom?

0
286
Máte už letné pneumatiky, no zima ešte nepovedala zbohom?

Ideálne je nejazdiť autom vôbec a vyčkať na to, keď dlhodobo vonkajšie teploty neklesnú pod +7 °C. Isté obmedzenia prináša samotná legislatíva, nemožno obísť ani ľudskú zodpovednosť a triezvy úsudok vo vzťahu k čoraz extrémnejším teplotným výkyvom už aj v našom podnebnom pásme. Vôbec by vás nemalo prekvapiť, že sneh napadá, hoc vonku cítiť jaro. Vychádzame z toho, že ak od 15. novembra do 31. marca je na cestách súvislá vrstva snehu, ľadu a námrazy, používame výlučne zimné pneumatiky.

Stačil jeden slnečný marcový víkend, aby ste sa utvrdili v tom, že je najvyšší čas obuť letné pneumatiky? Ani suché vozovky nie sú toho dostatočným ukazovateľom. Vonkajšie teploty by pod odporúčaných 7 °C nemali klesnúť ideálne ani v noci. Navyše, ak vás na letných zastihne sneh, hrozí pokuta. Zvyšuje sa riziko dopravných kolízií a vodičovi pritom plynú problémy aj v rámci krátenia plnenia PZP.

Radšej sa neunáhliť a pneumatiky prezúvať aj vzhľadom na ekonomické výhody

Vodič si skôr zapamätá, že jazdou na zimných pneumatikách v lete nehrozí až také nebezpečenstvo, ako keď sa na letných brodí snehom. Legislatívne nie je dovolené ani jedno, ani druhé, pritom by vám ani zdravý úsudok a skúsenosti za volantom nemali takúto blamáž dovoliť. Základné rozdiely vzhľadom na ich sezónne používanie napovedá taktiež samotné označenie pneumatík. Informácie si viete ďalej rozšíriť aj nasledujúcim spôsobom.

Prečo dať stopku letným pneumatikám na snehu a v mraze?

Zatiaľ čo si hliníkové disky na letné pneumatiky možno vyberať z rôznych uhlov pohľadu, samotné pneumatiky prezúvame oveľa striktnejšie. Ich hlavným rozdielom oproti výbave zimných je vyššia tuhosť a zvýšená priľnavosť na mokrej, suchej a kamenistej vozovke pri jarných a letných teplotách.

Čím väčší povrch získavajú na kontakt s vozovkou, tým je bezpečnejšie ovládanie vozidla aj v strmých zákrutách a pri prudšom zabrzdení. Sú uspôsobené na nižšie trenie, teda zhoršené podmienky na zasneženej vozovke dostatočne nezvládajú. Brzdná dráha sa môže predĺžiť o 20, ale aj o 50 %, v krajnom prípade niektoré letné pneumatiky na snehu nefungujú vôbec. Brzdiť zľahka a v predstihu alebo sa radšej naučiť väčšej zodpovednosti na cestách?